dilluns, 5 de març del 2007

A la carretera, o a la carrera

Primers de març. Ara resulta que fa un mes que tinc xofer (no ha estat ben bé així, però no entrarem en detalls) i, per tant, se m'ha acabat el període d'adaptació: d'ara endavant, o pago el xofer o condueixo jo.
Ho hem sospesat una bona estona. D'una banda, hem vist que el trànsit és completament caòtic (sense oblidar que condueixen per l'esquerra!). Però també hem pogut comprovar que tenir xofer és més aviat una mica engorrós, ja que és difícil entendre-s'hi (són thais, la gran majoria sense coneixements d'anglès) i quan realment el necessites no us enteneu i acaba tot liat. Total, que hem decidit que som prou hàbils com per conduir per aquí.

Així doncs, començo una sèrie de mini capítols explicant el dia a dia de la conducció: senyals, avançaments, curiositats... i elefants.

Diari d’un conductor occidental a Tailàndia, capítol 1: mans al volant

Avui us explicaré el funcionament del cotxe i com utilitzen els thais les carreteres.

Anem per parts. Aquí tot està canviat: el volant a la dreta, el canvi de marxes (per sort automàtic, una cosa menys a controlar) a l’esquerra; intermitents a la dreta i “limpias” a l’esquerra (no us estranyi, doncs, que quan avanço posi els “limpias”).

Condueixen per l'esquerra, com els anglesos. Per tant, el carril ràpid és el dret. El voral sovint es transforma en un carril d’incorporació etern, és a dir, t’incorpores al voral i quan puguis a la carretera; el voral, però, també té ús de carril ultraràpid (m'hi poso i avanço a tot quisqui) i un tercer ús (el més freqüent) com a carril de doble sentit (sí, doble sentit) per les motoretes tipus scooter. Les situacions interessants es donen quan els tres usos coincideixen......jejejeje.

Les carreteres thais tenen una cosa que en diuen "U turn", és a dir, una zona habilitada per fer un canvi de sentit. Al contrari que a Europa, però, no has de sortir de la carretera; senzillament, hi ha un buit a la mitjana. ....Peeeero què passa?, que es fa des del carril dret i com a conseqüència et trobes que el carril ràpid passa a ser lent perquè hi ha un cotxe que vol fer un "U turn". Així doncs, de ràpid a lent en un plis plas (sinó catatxof, patapam, pim pam pum) .

Avui he fet tard a la feina. Els de l'agència de lloguer m'han portat el cotxe a casa aquest matí i he estat una hora donant voltes per la nostra zona residencial, per practicar. El principal problema és que tens tot el volum del cotxe a l'altra banda, és a dir, ni pajorela idea de calcular les mesures del cotxe; sovint vaig menjat-me el voral i ja he pujat un parell de cops a la vorera. No diré quina cara posa l'Erika quan condueixo, ja que la seva banda és la que va fora de control.